Vin

Published on november 19th, 2013 | by Andreas-Johann

Forbrukere foretrekker billig vin

Sammenligning av blindsmakinger gjort av 20.000 vinentusiaster fra Storbritannia de siste tjue årene viser at hele åtte av ti briter foretrekker smaken av billig vin fremfor smaken til dyrere alternativer.

Tallene fra britiske London Wine Academy er soleklare – åtte av ti personer i blindtester foretrakk vin til £5 over tilsvarende vin til £20, til tross for at den dyrere vinen er mer likt av profesjonelle og er laga av samme druer. I tillegg trodde seks av ti at vinen til £5 smakte som en dyr vin og motsatt, at £20-vinen smakte billig.

Smaken er veldig individuell, og vinakademiet konkluderer med at mannen i gata baserer deres oppfattelse av vinen på hvor fyldig vinen kjennes («smoothness»).

Billigere viner fra varme klima har lavere syrenivå, høyere alkoholinnhold og har generelt sett en enklere smak. Eksperter ser heller for sammensatte smaksprofiler, balanse mellom ulike smakselementer og gjerne smak som varer lenge, sier grunnleggeren av vinakademiet, Leta Bester, som la til «The flavours of a £4.99 wine may last for less than 10 seconds whilst a £19.99 wine should linger for nearly a minute. More expensive wines are not necessarily «better» than cheaper ones, they are just «different» and often need food to fully bring out their flavour».

Akademiet opplever at elever starter vinreisen med en preferanse for enkle og mindre dyre viner, men etter hvert som forståelse for smaksopplevelser vokser tiltrekkes de av viner som viser mer kompleksitet, og slike viner er ofte dyrere.

Bester avslutter med å avvise den gjengs forståtte tanken om at noen fødes med gane som er bedre egnet til vinsmaking enn andre, og mener heller at vinsmaking handler om å utvikle kommunikasjonen mellom nese, tunge og hjerne – noe som kan læres.

Vi avslutter med å nevne at sammenligning av salgstallene til Vinmonopolet fra 2013 og 2003 viser en forskyvelse til litt dyrere viner enn tidligere. Mange av vinene som var på topp i 2003, og som også er ganske billige, har falt i omsetning. For eksempel gikk J.P Chenet Syrah (99,99kr) fra 2. plass med 1,353 millioner liter i 2003 til fjerdeplass med 987.892 liter i 2013. Boheme (89,90kr) gikk fra tredjeplass med 1,341 millioner liter i 2003 til 223. plass og 66.286 liter solgt i 2013. På toppen i 2013 ligger Doppio Passo Salento Primitivo (106,90kr) fra Italia med 1,174 millioner liter.


About the Author

Er ganske interessert i vin, og har en bryggende (pun intended) interesse for øl. Bruker mye av fritiden på vininteressa, og ca tre-fire uker i året brukes på å besøke ulike produsenter rundtom i verden.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to Top ↑