Øl

Published on juli 20th, 2012 | by Andreas-Johann

Sosial drikking: Untappd

Etter Facebook har vi sett et flust av sosiale nettsteder dukke opp med ulikt fokus. Du kan finne nettsteder dedikert til strikking, sjokolade, grilling, kaféer og alt mulig annet – og hvorfor ikke alkohol? Svaret er at det naturligvis finnes!

De siste årene har begrepet «Jeg drikker bare i sosiale sammenhenger» blitt utvidet med flere sosiale nettsteder for  ølinteresserte som Beerby, RedPint og den vi skal fokusere på nå, Untappd.

Lansert i september 2010 som et sosialt nettverk for ølinteresserte i USA, har nettsamfunnet raskt vokst til å inkludere over 150.000 brukere fra land over hele verden. Kjernen i Untappd er mobilapplikasjonen som er tilgjengelig for både Android og iPhone, som lar brukerene registrere hva man har drukket samt hvor og samtidig rangere det.

 

Mange aviser sammenligner Untappd med andre sider med «The beer of foursquare», og ganske rett er det siden du i Untappd kan sjekke inn på – du gjetta det – foursquare-steder! Mye av funksjonaliteten man kjenner igjen fra innsjekkinger både i Foursquare, Facebook og Google Plus er tilgjengelig i Untappd. Man finner blant annet «Drukket i nærheten», «Venners innsjekkinger» og mer.

 

Når du «sjekker inn» kan du legge til hva du synes om ølet, hovedfunksjonen  for mange som bruker applikasjonene. Du kan da se hvilke øl du liker og ikke liker (i tilfelle du.. ikke husker alt fra den kvelden..), og kan til og med få anbefalninger på hva slags øl du kanskje burde prøve.

Introdusering av spillfaktorer er også et kjent fenomen i sosiale nettverk, og Untappd er ikke et unntak. Du kan tjene opp et vell av merker, fra «God save the Queen» (drikk minst ti britiske øl) til «Belgian Holiday» (minst fem belgiske øl), «Heavyweight» (10 mørke øl) osv. Kanskje ølinteresserte er for gamle for speidermerker, men man blir aldri for gammel for ølmerker :-).

Så, er Untappd noe å ta prøve ut eller burde det kastes sammen med tomgodset?

Prøv gjerne – for ølinteresserte er et slikt program ganske så praktisk, og underskrivende må innrømme at det er litt ekstra gøy å tjene øl-merker som «Pale as the moon», «Belgian Holiday» osv.

Nettside: www.untappd.com

Prøv ut, last ned til telefonen din:

 

Tags: , ,


About the Author

Er ganske interessert i vin, og har en bryggende (pun intended) interesse for øl. Bruker mye av fritiden på vininteressa, og ca tre-fire uker i året brukes på å besøke ulike produsenter rundtom i verden.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to Top ↑